Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

Je e-mail mrtvé médium?

Dobrý den,

rádoby marketingoví otporníci dokola opakují pohádky o sociálních médiích. Vyprávějí, jak zabily e-mailing. Prodávají své know-how sociálních sítí, a záměrně špiní další marketingové kanály, protože jim nerozumí.

Já je chápu. Snaží se prodat své služby a zahnat potencionální konkurenci. Bohužel neříkají pravdu a tím mohou svým zákazníkům vážně ublížit. Od kdy je chytré být závislý jen jen jednom zdroji návštěvnosti, objednávek, peněz atd.?

Ve světě marketingu platí, že čím víc zdrojů (marketingových kanálů), tím lépe. Pokud mě mohou potencionální zákazníci vidět na více místech, tím jsem radši.

Omezovat se jen na jeden kanál nebo druh kanálu je velké riziko.

Chcete příklad z praxe? Několik jich vám dám.

Donald Trump

Twitter mu zrušil velmi sledovaný účet v době, kdy ještě americkým prezidentem a měl přes 88 mil. sledujících. On není sám, jehož twitterový účet byl trvale zablokovaný.

Známe i mnohé české známé osobnosti, které se vyjadřovaly ke Covidovým opatřením.

To samé se děje na Facebooku, kde příspěvky jsou “kontrolovány” přes neziskovky ověřující pravdivosti výroků. Facebook také zastavil mnohé od šíření svých názorů.

Mohl bych říct, že je to vlastně dobře, že se tak děje. Jeden by mohl říct, že zlo je potíráno a tak bude svět krásnější.

Já nejsem schopen posoudit, zda jsou v právu sociální média, která blokují šíření svobodného slova nebo zda nás oprávněně chrání před nebezpečím. Vidím tu jinou důležitou věc, která díky těmto událostem nabývá na významu.

Kdo vlastní média?

Teď nemyslím, kdo je faktickým vlastníkem Twitteru nebo Facebooku. Ale pokud se bavíme o fanpagích, skupinách a sledujících atd., otázka je: Kdo vlastní např. ty sledující?

Jeden by mohl říct, že přeci ON, protože sledují JEHO.

A pokud by sociální médium zrušilo účet, jakože se to děje i u lidí, kteří nejsou politicky ani jinak aktivisticky činní, kdo vlastní sledující? Odpovědí je: “Sociální médium” Oni rozhodují, zda jim mohu zaslat post nebo zprávu a zda se doručí.

A protože, ten jeden, nemá žádné kontaktní údaje svých sledujících, pak je prostě nevlastní. Pokud by je měl, pak s vypnutím sociální sítě mohu pokračovat v přímém oslovování sledujících i bez sociálního média.

Donald Trump není žádný nováček nebo amatér, tak dlouhé roky sbíral e-mailové adresy svých sledujících a v momentě, kdy jej Twitter vypnul, tak pokračoval v komunikaci dál přes e-mailing.

Pokud by mu zakázali posílat e-maily (což není tak snadné jako blokování účtu na sociální síti), pak by začal posílat klasické dopisy svým sledovatelům. On vlastní kontakty, on vlastní médium.

Oslím můstkem se vracím k těm údajným marketingovým otporníkům. To oni neučí své zákazníky sbírat kontakty fanoušků a sledujících. Nekomunikují s nimi více médii (např. sítěmi a e-mailingem). Až se nedej Bože stane, že jejich účet skončí zablokovaný. Pak jejich klient skončí s NULA lidmi, které může oslovit a s bambiliónem utracených peněz za získání “pronájem” ztracených sledovatelů.

Nebýt na sociálních sítích není většinou chytré… Být jenom na nich je vysloveně hloupé.

Přeju vám větší seznam lidí, na které máte kontakty,
Dominik Formánek

P.S. —odstraněno z původní zprávy —

Komentáře nejsou povoleny.