Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

Mýtus: Copywriter je … češtinářský Bůh

Dobrý den,

nejčastější laický mýtus o tom, kdo může být dobrý copywriter (to je ten, co píše texty, které slouží k prodeji služeb a produktů), spočívá v tom, že musí splňovat následující kritéria:

  • měl z češtiny jedničky nejhůře dvojky
  • dokáže psát poetické nebo umělecké texty
  • musí ovládat perfektně mluvnici
  • každý text, co napíše je majstrštyk
  • každý čtenář jeho textu žasne nad lehkostí a použitými příměry
  • je ověnčený uměleckými cenami

Pokud by toto byla pravda, nikdy bych nepsal texty. Měl bych to zakázáno. Jak říkal Ladislav Stroupežnický Járovi Cimrmanovi: “Nepište mi a pokud možno nepište vůbec…”

Pravdou je, že píšu a díky mým textům dochází denně k prodejům různých služeb i produktů.

Měl jsem z češtiny za 4 a nikdo z mých spolužáků by si na mě nevsadil, že bych dokázal napsat smysluplný text. Přesto texty píšu. Nepoužívám žádný umělecký styl.

99 % tzv. copywriterů jsou pouzí amatérští pisálci (jsou to otporníci). Jejich texty nejsou psané tak, aby prodávaly. Možná pobaví, ale to je pro podnikatele málo. Podnikatelé potřebují prodeje. Pokud nejsou prodeje, není žádné podnikání.

Někdo musí psát blogové články, které často nikdo nečte. Je určitě lepší mít blog než žádný nemít, ale ve světě podnikání záleží jen na jedné věci: Přinášejí prodeje?

Rádoby copywriteři-otporníci se honí za uznáním nad dokonalostí textu, který sepsali. Vyhrávají literární ceny, dostávají diplomy a ocenění. Tleskají jim davy uměleckých kruhů ve stoje. Tyto davy jsou falešní soudci. Pravým copywriterům nikdy nejde o to, co si tito lidé myslí.

Pravé copywritery zajímá názor, který poskytují zákazníci svými peněženkami. Oni vytahují peněženky a nakupují. A tak dávají svůj hlas tomu, zda je text dobrý nebo ne. A světe div se, tyto texty nevyhrávají žádné umělecké ceny. Volbou peněženkou vyhrávají cenu mnohem důležitější pro podnikání. To jsou objednávky a zisk.

Jakékoliv jiné názory na napsaný text jsou naprosto irelevantní. Úplně nejhorší pro opravdového copywritera je, když uslyší: “Je to moc pěkně napsaný”. To, co chce slyšet je: “Kde to mohu koupit?!”

Pokud se chcete stát opravdovým copywriterem, kde vaše texty budou vám přinášet objednávky, zákazníky a zisk, je být pravým opakem výše zmíněného seznamu. Vím to, protože jsem jeho přesným opakem. Dále znám mnoho lidí, kteří tuto kvalifikaci splňují a také dokáží psát texty, které prodávají.

Pravidelně mě amatérští pisálci (otporníci) urážejí a navážejí se do mě a vůbec nechápou v jakém oboru pracují. Oceňují si svoji práci minimální hodinovou sazbou, protože nedokážou přinést zákazníkům vyšší hodnotu. A pochopitelně existují zástupy těchto otporníků, kteří si vzájemně konkurují cenami, protože nemohou konkurovat svým přínosem, svojí hodnotou.

Pokud ještě stále čtete můj e-mail, tzn. ještě vám nepraskla žilka v hlavě, ještě jste se neodhlásil, ještě jsem vás dostatečně neurazil popisem otporníka, pak je jasné, že máte šanci se stát úspěšným copywriterem, který píše texty, které přinášejí objednávky, zákazníky a hlavně zisky do vašich kapes.

Dobré texty přeje,
Dominik Formánek

P.S. —odstraněno z původní zprávy —

Komentáře nejsou povoleny.