Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

Dodávání produktu vs. Marketing

Dobrý den,

pro někoho to může být absurdní. Ale popíšu vám dva přístupy k podnikání. Dopředu připomínám, že jeden bude výrazně ziskovější než druhý. A přesto se do toho méně ziskového vrhá víc lidí, kteří to myslí dobře, ale nevědí jakou chybu dělají.

Poprvé jsem o tomto četl v knize E-myth, která u nás byla vydaná jako Podnikatelský mýtus jejíž autorem je Michael E. Gerber. Nečetli jste? Velká chyba!

Pan Berger popisuje, jak vznikají noví podnikatelé. Popisuje kuchaře v bistru, který umí udělat opravdu skvělý hamburger. Je tak dobrý, že za ním chodí lidi z celého okolí. Tak dostane nápad. Udělá se na sebe a začít podnikat.

Jeho představa je taková, že když má skvělý produkt (bájný hamburger), tak má všechno. Bude trávit čas tím, co umí, co má nejradši. Bude dělat hamburgery a život bude úžasný.

Bože, jak já mu rozumím. Tolikrát jsem v této iluzi žil.

No nic, otevře si bistro a místo dělání hamburgerů musí komunikovat s úřady, s účetní, dokupovat obaly, suroviny, řešit starosti se zaměstnanci. Po několika měsících je ve fázi, kdy místo dělání hamburgerů věnuje většinu času něčemu jinému. A se stavem věcí není spokojený.

Nejen, že nedělá to, co ho baví, co umí nejlépe… Musí dělat zejména věci, co ho nebaví a navíc jim nerozumí.

A zde se dělují podnikatelé na dvě nesmiřitelné skupiny.

Ti první se soustředí na dodávání produktu. Často věnují většinu svého času, který jim zbývá po splnění všech těch ostatních nezbytných povinnostech, dodávání produktů. Tedy plnění objednávek, nasmlouvaných kontraktů. Doufají, že je jejich jméno a dobře odvedená práce bude předcházet a bude jim přinášet další práci.

Aby bylo jasno, klíčovým slovem předchozího odstavce je slovo “doufat“.

Ti druzí si na dodávání produktu někoho najdou. Ať je to zaměstnanec, externista, brigádník, živnostník atd. Ten se stará o to, aby bylo dodáno a zákazník byl spokojen. Sám podnikatel věnuje čas, který mu zbývá po splnění všech těch ostatních nezbytných povinnostech, marketingu, propagaci vlastního podnikání a prodeji.

Podnikatel z druhé skupiny “nedoufá”, on se stará, aby byla další práce připravena ve frontě. A pokud je víc práce, pak bude potřeba víc pomocníků. Jeho podnikání poroste s poptávkou, kterou bude marketingem živit. On ví, že nebude dodávat produkt. On vlastně ani nemusí být tím nejlepším v dodávání produktu. Tedy nemusí být nejlepší v dělání hamburgerů.

On je nejlepší v získávání nových objednávek, zakázek nebo další práce. To je ten hlavní rozdíl mezi těmito dvěmi skupinami.

Ti, z první skupiny, nemají rádi ty z druhé skupiny. Zpochybňují jejich schopnost dodat produkt. Ti z druhé skupiny přehlíží ty z první skupiny, protože vědí, že pro ně nejsou hrozbou. Nejsou pro ně konkurencí.

Takhle to na světě chodí. Kéž bych to věděl už od začátku.

S pozdravem,
Dominik Formánek

P.S. Chcete se ze skupiny dodávačů produktu dostat do skupiny těch, co dělají marketing? Začněte kurzem:
Poutavé příspěvky na sociální sítě, blog nebo e-mailing napsané za 15 minut
https://www.naucmese.cz/kurz/poutave-prispevky-na-socialni-site-blog-nebo-e-mailing-napsane-za-15-minut

Komentáře nejsou povoleny.