Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

Proč skloňování příjmení a jmen v e-mailingu nemám rád

Dobrý den,

nejmodernější nástroje pro e-mailing umožňují skloňovat jména a příjmení příjemců. Říká se tomu personalizace. Mělo by to zlepšit efekt e-mailingu. Přesto to nerad používám.

Abych vysvětlil, proč to nemám rád, musím začít od Adama.

Když před Adama Bůh postavil Evu, tak mu řekl: “Na a vyber si“…

Ach to byl hloupý vtip. Musíme sice skočit zpátky v čase, ale jen několik desetiletí.

Většina marketingového poznání k nám přichází z USA. Je to kolébka marketingu (přes 250 let zdokumentovaně). Je to kolébka i moderního marketingu.

A právě tam se všichni (rozumní) necháváme inspirovat.

A teď ke kulturním rozdílům a jak je já subjektivně vnímám.

V angličtině, resp. v americké kultuře je používání jména mnohem běžnější než u nás. Mají takovou kulturu.

V restauraci k vám přijde číšník a řekne: “Ahoj, já jsem Tom a budu vás dnes obsluhovat.” U nás? Toto nikdy nezažijete. Sem tam se o to někdo pokusí, ale bez úspěchu. Proč? Rozdíl kultur.

Ve státech se potkají dva sousedé nebo kolegové a místo pozdravu řeknou jméno toho druhého: “Bille?” řekne první. “Tome?” odpoví Bill. Proč to neděláme my? Rozdíl kultur.

Stejně tak, když budete studovat e-mailové zprávy, které chodí mezi dvěma lidmi, kteří se znají, tak nenajdete takové, kde by se křestní jméno objevilo v předmětu zprávy. Nejčastěji je v oslovení, ale ani tam je jen výjimkou. V USA je to mnohem běžnější. Proč? Rozdíl kultur.

Pokud se u nás objeví jméno na začátku komunikace, pak je to součástí zprávy, která má vytýkací charakter:
Dominiku, už mi neposílej žádné další zprávy…
Dominiku, zase jsi zaparkoval na mém místě…

Důvodem, proč nerad používám skloňování příjmení a jmen, jsou místní zvyklosti.

U nás to prostě není běžné.

Snažím se v e-mailinzích co nejvíce držet zvykům, které se u nás pěstují. Chci aby mé e-maily působily, co nejpřirozeněji.

A teď přiznání, které musím učinit.

Ano, vím, že všichni nefungují jako já a že jsou lidi, které výše popsané zvyky mají jinak.

Nahlas říkám, že toto, co jsem napsal, není dogma a existují situace, kdy tyto zásady záměrně porušuji.

Důležité pro mě je, že záměrně a velice zřídka.

Jednou za rok pošlu e-mail s křestním jménem v předmětu. V automatizovaném přání k svátku používám skloňování, protože chci, aby zpráva působila co nejvíce osobně.

Možná to máte jako já a vnímáte rozdíl v kulturách. Adoptování něčeho, co je jinde běžné, nemusíte vnímat jako to správné pro vaši komunikaci.

Možná jste právě ti, kteří se chovají jako Američani v Česku.

Ať je to tak nebo tak, teď se nad tím sami můžete zamyslet. Jak přirozeně působí vaše e-mailové zprávy?

S pozdravem,
Dominik Formánek

P.S. Doporučuji vám začít s e-mailingem.

Pokud jej neděláte, což je ta nejpravděpodobnější možnost, pak doporučuji 30denní výzvu, která vás provede startem e-mailingu včetně reaktivačních kampaní, které probudí vaše spící zákazníky a dovedou je ke čtení vašich e-mailů.
https://www.emailingbezspamu.cz

Komentáře nejsou povoleny.