Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

Proč se musí podnikatel naučit markting než ho začne delegovat?

Dobrý den,

před dlouhými roky jsem pracoval pro různé e-shopaře. Pomáhal jsem jim se zviditelněním produktů, e-shopu, s komunikací se zákazníky atd.

Nejlepší výsledky jsem měl se zákazníky, kteří sami marketing nějakou dobu dělali a měli k němu nějaký vztah. Také to byli obvykle obchodníci. Někdy dobří, někdy průměrní, ale nebáli se prodávat.

Nejhorší výsledky jsem měl se zákazníky, kteří marketingu nerozuměli, prodávat bylo pod jejich úroveň a jediné co viděli byla marže na zboží. Byli se ochotni vzdát marže, aby prodávali, a nebo na ni tvrdohlavě trvali a jejich přístup byl: “Tak se předveď, udělej nějaké to salto…” jako bych byl nějaký klaun.

Rychle jsem se jich zbavoval. Snadno jsem je hned na začátku rozpoznal. Nerozuměli, že pro fungující marketing (protože to něco stojí) potřebuji upravit cenu zboží. A to buď směrem nahoru nebo dolů. A ještě měli nereálné představy, co marketing na začátku přinášet.

Pak jsem eliminoval i ty zkušené obchodníky, protože mi přišlo hloupé, dělat práci za ostatní, aby slízli smetanu a sám mít jen díleček odměny. Chápal jsem, že kdo nese více rizika, ten si zaslouží větší odměnu. Chtěl jsem tedy nést více rizika a postupně rozjížděl různé projekty.

Na svých zákaznících jsem zrealizoval, že pokud se oni nebyli ochotni naučit nic z marketingu, pak jejich výsledky tomu odpovídaly. Prostě to, že mají e-shop, z nich neudělalo obchodníky. Obchodníkem se člověk stane praxí. Tedy obchodováním.

Pianista se stane pianistou opět praxí. Tím, že soustavně hraje na piano. Řemeslo a umění se musí odpracovat, to nejde jinak.

Pokud e-shopař nemá žádnou praxi s obchodem a marketingem, pak většina spoluprací bude zklamáním pro obě strany. Pochybuji, že by se někdo specializoval na takové zákazníky a záměrně z nich tahal peníze, ačkoliv většině z nich nemůže pomoct.

Takový nezkušený e-shopař si totiž neumí zkontrolovat důležité prvky marketingu. Nevidí, kde je chyba. Nerozumí tomu. Celkový výsledek pozná, buď ho to stojí víc než vydělá (ve většině případů) nebo na spolupráci vydělává (vzácně to tak může dopadnout).

Tento pohled přes celkový výsledek je příliš hrubé měřítko. Navíc se testováním marketing postupem času vylepšuje. Proto také záleží na čase než jen na aktuálních výsledcích.

Ještě jednu věc mají nezkušení majitelé e-shopu společnou. Nejsou ochotni pustit se do propagace, která je mimo jejich představu. Viděli reklamu v televizi, viděli e-mailing z jiného e-shopu, viděli reklamu na sociálních sítích a to samé chtějí pro sebe.

Už nepoznají to, zda zmíněné reklamy opravdu fungují nebo je na nich všechno špatně. Sami si limitují formu propagace na to, co se jim líbí a ne zákazníkům. A v tom, co se jim líbí chtějí, aby něco fungovalo. A pokud jim markeťák přinese něco, co funguje, ale jim se to nelíbí, tak to nepřijmou.

Svým přístupem se nezkušení e-shopaři sami střílí do vlastní nohy. Neumí rozpoznat, co je dobré a co je špatné.

Jediná cesta k cíli vede přes vzdělávání se. Vzdělání přinese schopnost rozlišovat mezi dobrým a špatným. A pak se může takový e-shopař vydat pro správné cestě.

S pozdravem,
Dominik Formánek

P.S. Jste zkušený e-shopař? Máte zmáknuté e-mailingy, reklamy a přesto nevíte, jak oslovit bohaté zákazníky?
Vstupte do pokročilého kurzu:
Heretikův průvodce tištěnými měsíčníky pro e-shopaře
https://www.naucmese.cz/kurz/heretikuv-pruvodce-tistenymi-mesicniky-pro-e-shopare

Komentáře nejsou povoleny.