Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

Co dělají e-shopaři špatně, když zákazníci nakupují jen jednou

Dobrý den,

pokud jste e-shopař, tak dobře víte, že 99 % zákazníků u vás nakoupí pouze jednou. Jednou vás najdou, zaplatíte za ně reklamou ve vyhledávačích či sociálních sítích nebo proklikem na cenovém srovnávači. Nakoupí u vás obvykle jeden kus zboží, vy okamžitě odešlete objednávku a tím to skončí.

Pak se už nikdy nevrátí. Všechno uděláte dobře. Máte dobrou cenu, jste rychlí v odesílání objednávek. Ještě přidáte malý dárek, aby jste zákazníka překvapili. Přidáte kartičku se slevou na další nákup. A přes toto všechno se k vám už nikdy nevrátí.

Je to fér? Proč se to děje?

Odpověď je zjevná. Zákazník si s vámi nevytvořil vztah. Po tom jednom nákupu vás nezná. Neví, kdo jste a proč by se k vám měl vracet. V jeho očích jste stejní jako všichni ostatní. Máte dobrou cenu a rychle odešlete objednané zboží. Tím už dnes nikoho nenadchnete.

Aby jste mohli začít vytvářet vztahy s novými zákazníky, musíte udělat něco víc, než jen poslat malý dárek. Navíc je otázka, zda mu ten dárek přijde jako překvapivý přínos nebo nějaká zbytečnost. Laciná propiska s logem vaší firmy? Copak se píše rok 1995?

Mimochodem, ani kartička se slevou na další nákup vám nijak nepomůže. Zákazník potřebuje vyřešit problém a ne slevu na jiné pro něj nepotřebné zboží.

Co tedy udělat?

Musíte se začít zajímat o zákazníky. Ačkoliv slovo “musíte” mi nepřijde nejvhodnější. Měli byste chtít se zajímat o vaše zákazníky. Co je přivedlo k nákupu, jaký problém řeší?

Zákazníci by také měli mít šanci vás poznat a k tomu musíte udělat první krok. Zákazník by měl poznat, co jste zač. Za čím si stojíte a co odmítáte? Zapomeňte na bezzubou stránku “o nás”, kterou by si měl povinně zákazník přečíst.

Nikoho mimochodem nezajímá, od kterého roku vaše firma funguje. Ale chtějí vidět a zažívají, zda své podnikání umíte. Zda víte dopředu, co vaši zákazníci řeší. Zda jste v oboru profíci a nebo jen prodáváte něco, čemu sami nerozumíte. To je poznat na první pohled.

Můžete ke každé objednávce přidávat vaše představení. Nemyslím barevný korporátní leták s logem ve firemních barvách, ale klasický dopis, který nebude znít: my, my, my, my, my, my, my, já, já, já, já, já. Naopak z dopisu bude jasné, jaký přínos bude mít váš zákazník z toho, když se k vám začne vracet.

A pokud váš zákazník nakoupil poprvé, nezeptáte se jej, zda je vše po nákupu v pořádku? Jako se ptá vrchní v restauraci, když dojíte a on odnáší talíře? “Bylo vše v pořádku?” To je známka skutečného zájmu o spokojenost zákazníka.

Jak vás zákazník může dál poznat? E-mailovým marketingem. Není lepší nástroj na budování vztahů. Můžete přidat i sociální sítě, ale ty nebudou z mnoha důvodů tak účinné jako e-mailing.

Pořád máte pocit, že pro své zákazníky děláte vše a oni jsou nevděční a nevrací se?

Pak vám není pomoci.

Avšak pokud jste získali inspiraci ke změnám, pak doporučuji vstoupit do kurzu:
Jak si e-mailingem vybudovat stálé zákazníky a přitom nespamovat?
https://www.naucmese.cz/kurz/jak-si-emailingem-vybudovat-stale-zakazniky-a-pritom-nespamovat

S pozdravem,
Dominik Formánek

P.S. Jak reaktivovat zákazníky, na které máte historicky e-mailové adresy? To se dozvíte na kurzu:
Jak si e-mailingem vybudovat stálé zákazníky a přitom nespamovat?
https://www.naucmese.cz/kurz/jak-si-emailingem-vybudovat-stale-zakazniky-a-pritom-nespamovat

Komentáře nejsou povoleny.