Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

Jakým způsobem používat emoce a příběhy k zapojení publika?

Dobrý den,

jednou z dovedností, kterou se někteří copywriteři musejí naučit, je dovednost vyprávět příběhy.

Jako dítě jsem ve škole, jak na na základce, tak i na střední, bojoval o dějepisem. Memorování letopočtů a jmen mi dělalo problémy. Všechno mě to nudilo a dokonce jsem nabyl dojmu, že mnoho toho, co jsem se musel učit nazpaměť bylo čistou spekulací založenou na některých faktech, které by se mohly vyložit i jinak.

Známka za 3, kterou jsem si zuby nehty udržel, byla dána tím, že mě učitelky měly rády. Nechtěly mi kazit prospěch Dějepisem na technické škole. Zasloužil bych si určitě 4.

Pak uteklo 20 let a potkal jsem kamaráda Jardu, pro kterého jsou dějiny koníčkem. Začali jsme spolu jezdit autem na víkendové výlety. Vyprávěl mi příběhy o původních držitelích hradů, které jsme jeli navštívit.

Bavilo mě to. Příběhy mě vtáhly do jejich doby a uměl jsem si to najednou představit. Dotknul se i některých informací, které se učí jako fakta, ale podle něj to jsou spekulace a pravdu vidí někde jinde.

Když se na to podíváte, tak obor se nezměnil. Jediné, co se změnilo byl učitel a s ním i způsob předávání informací. Na rozdíl od memorování jsem se dostal do příběhů a mohl jsem si to prožít a zapamatovat.

Příběhy přinesly také emoce, které nelze od příběhu odpárat. Vždy s jednou nebo druhou stranou více sympatizujete. Zdůrazněním některých z akcí, které proběhly, dochází k posílení emocí.

Na toto vše někteří copywriteři zapomínají. Prostě do textů chrlí fakta a čekají, že lidé budou jásat, protože jsou tyto fakta čirým poznáním bez zbytečné omáčky.

Takto to ale nefunguje.

I svaté knihy jako je Bible, Bhagavadgíta a další jsou napsané formou příběhu, protože jsou tak stravitelnější, zapamatovatelnější a oblíbenější. Fakta ze svaté knihy by se daly vypsat jistě na pár stránek, ale nikoho to ani nenapadne.

Mimochodem i hlavní myšlenky všechny self-help knížek by šly sepsat na pár stránek. Přesto autoři obalili myšlenky příběhy, aby tomu čtenáři lépe porozuměli.

Proto se rádi koukáme na filmy a seriály. Trvá desítky a stovky hodiny, než se v seriálu dozvíme, jak to dopadlo. Předpověď počasí delší než 5 minut by nás však zabila.

Nikdy nepište jako suchaři.

S pozdravem,
Dominik Formánek

P.S. Jak prakticky vkládat příběhy a emoce do příspěvků a e-mailingů se dozvíte na kurzu:
Poutavé příspěvky na sociální sítě, blog nebo e-mailing napsané za 15 minut
https://www.naucmese.cz/kurz/poutave-prispevky-na-socialni-site-blog-nebo-e-mailing-napsane-za-15-minut

Komentáře nejsou povoleny.